fredag 23 december 2011

Lucka Nr. 23!


Sista minuten tips!
Dan före dan. Är ni färdiga med alla era julbestyr? Jag ska avslöja en sak för er, även om ni inte har gjort allt ni tänkt så blir det jul ändå. Så är det!

Men om ni nu har 5 minuter över och vill ha något extra till julbordet eller ta med er så kan jag rekommendera min julsenap och citrussillen med julkryddor. De tar inte alls långt tid och är jättelätta att göra. Och jag lovar om ni ger bort något av detta så blir de förtjusta!


Till senapen behöver man 2 dl vispgrädde som kokas upp i en kastrull, sen blandar man 1 dl senapspulver och 1 dl strösocker i en tjockbottnad kastrull, häller på grädden och låter det hela koka upp, tar kastrullen från plattan och tillsätter 1 msk flytande honung. Låt det stå en liten stund innan man häller upp det på en ren burk. Klart! Låt det gärna stå någon timme innan det ska ätas. Den håller inte i all evighet men jag tror den tar slut ganska fort!

Till den supergoda citrussillen är det lite fler ingredienser, men jag tror att ni har mycket av det redan hemma; 1 paket femminuterssill (en fantastisk uppfinning), 0,5 dl ättikssprit 12%,0,5 dl vatten, 2 dl strösocker, 1 tsk hela nejlikor, 4 kanelstänger, 1 tsk hel kryddpeppar och 1 citron, 1 lime och 1 apelsin, lite salt och peppar.
Koka upp ättiksspriten, vatten, socker och kryddorna. Låt det svalna. Skär sillen i bitar. Skär citrusfrukterna i hinnfria klyftor, krama ur saften som finns i lagen. Smaka av med salt och peppar. Varva sillen och klyftorna i en burk och häll på lagen. Äts med fördel till ett gott knäckebröd. Mums!

Har ni tänkt ge bort det är det fint med ett band och en etikett!

Ha en lugn dan före dan, och ni som ska ut på vägarna - ta det lugnt!
Kraaam
Susanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar