lördag 6 december 2014

Julmys och...


... varm vit choklad!

Oh, vad skönt med helg och lite ledighet! Det har varit en intensiv men väldigt rolig arbetsvecka. Vi hade nämligen lite personaltrevligheter på mitt ena jobb i torsdags, och det var väldigt lyckat! Men det krävs ju en hel del förberedelser....

Denna helgen står det Julmys, Julmys och Julmys på schemat! Om en stund ska jag nämligen hämta min älskade dotter på stationen och vi har mycket inplanerat, men det är bara roliga saker!

Vi börjar med en mysrunda i vår fina, julpyntade lilla stad och kanske blir det lite julklappsinköp. Sen ska vi faktiskt köpa gran, jag vet att många lyfter på ögonbrynet och tänker; redan. Men jag vill njuta av min gran läääänge! Och som tur är har jag en granförsäljare i kvarteret så det är bara till att bära hem den! Sen är det mycket roligare att klä den tillsammans med dottern, som vi alltid har gjort!

Imorgon blir det pepparkaksbak hemma hos mamma och pappa som vanligt! Mer om detta nästa gång...

Efter julgransköpet, som kan ta tid för vi är kräsna, *fniss* så ska vi värma oss med härlig Kryddig Varm Vit Choklad! Kanske vi spetsar dem med lite god rom också. Vill ni prova denna underbara dryck, som jag varmt kan rekommendera, så kommer receptet här:


Varm vit choklad med kryddig smak

till fyra koppar behöver du;

1 liter mjölk - gärna 3%
1 vaniljstång - fast jag använder vaniljpulver
3 stjärnanis
3 kanelstänger
1 tsk nystötta kardemummakärnor
100 gram vit choklad

Koka upp mjölk, vaniljfrön och kryddor i en kastrull. Ta bort från värmen och låt det dra under lock i 20 minuter. Sila av och häll tillbaka mjölken i kastrullen.(Du kan även sätta in den i kylen och göra den färdig sen). Koka upp mjölken igen, ta bort den från värmen och blanda i grovhackad choklad och rör till den smält.

Vill du ha den lite vuxen kan du spetsa den med en skvätt mörk rom. Toppa med marshmallows om du vill ha den lite sötare och en klick vispad grädde förstås!

Den är även god att ta med på utflykten eller varför inte servera den som dessert!

Ha en mysig helg, för det ska jag ha!
Kram
Susanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar